Túraútvonalak, térkép

Gyalogtúra-útvonalak
Turistatérkép

Út a hegyre Kirándulásainkhoz, a hegy megismeréséhez célszerű a keleti oldalon fekvő Celldömölk-Alsóságot választani kiindulópontként. (Az út első szakasza a Sághegy Fogadóig autóval is megtehető.) A település főútjáról a katolikus templom mellett nyugat felé leágazó utcán indulunk. Csakhamar mindkét oldalon temetőket, és egy II. világháborús emlékművet hagyunk el. Egy kereszteződésnél élelmiszerboltot és kocsmát találunk. Pár perc múlva keresztezzük a bazaltbánya egykori, ma használaton kívüli vasútját. Az úttól balra találjuk a már messziről látható, jellegzetes alakú Vulkánházat, a Kemenes Vulkánpark központi épületét. (Részletesebb információ ide kattintva olvasható.) Továbbindulva hamarosan elérjük a szőlőhegy határát. (Az alsósági templomtól idáig másfél km.)
A szőlők előtt haladó (sárga jelzésű) műúton balra fordulunk, majd kb. 60 m után jobbra, felfelé tartunk. A már lassan emelkedő terepen haladva 300 m után elérjük a buszmegálló épületét (idáig feljöhetünk az 1. számú helyi járattal is). A megállótól meredek, de még autóval járható műút visz egyenesen fel a hegyoldalba (az egykori bányasiklók helyén - itt szállították le a készterméket a vasúti rakodóhoz). Választhatjuk ezt is (mellette járda vezet), vagy a vele párhuzamosan haladó, keskenyebb, és árnyasabb úton is továbhaladhatunk; mindkettőn ugyanoda jutunk.

Lépcső a múzeum felé Rövid kapaszkodó után felérkezünk a hegy "turistacentrumába", ahol parkoló- és pihenőhely várja a kialudt vulkán felfedezőit. Itt volt régen a bánya telephelye, központja, a kőtörő és egyéb üzemi épületek. Napjainkra a táj gyökeresen megváltozott, a megmaradt néhány épület ma nagyrészt az idegenforgalom szolgálatában áll, de a fák között itt-ott rejtőző vasbeton- és kőromok emlékeztetnek a múltra.
A parkolón túl találjuk a Sághegy Fogadót, mely szállás- és étkezési lehetőséget kínál, és megkóstolhatjuk a sági bort is. A fogadó előtti téren kőoszlop idézi fel Eötvös Loránd híres geofizikai kísérletét. A fogadó mögött a fák közül kibújó, és a szőlőhegyen továbbvivő keskeny aszfaltút - a közeli Krisztina-csárda érintésével - szőlők között lefelé kanyarogva a Mesteri-Celldömölk országútra vezet.
A parkoló mellől több, színes képekkel illusztrált tanösvény is indul, melyeket végigjárva a hegy madárvilágát, növényzetét, érdekesebb rovarait ismerhetjük meg. Itt van a kráter felé haladó Vulkán ösvény kezdőpontja is, melyet nagy, "háromdimenziós" térképtábla jelöl. Az út kanyarjánál találjuk a múzeumhoz vezető lépcsőket.
Innen több lehetőséget választhatunk a hegy bejárására. Most egy olyan sétautat ajánlunk, ami könnyedén végigjárható, és érint minden nevezetesebb pontot.

A kráter kapuja A fogadó mellől, nagyrészt lépcsőkkel könnyítve, erdők között néhány perc alatt felérünk egy széles, szintben haladó földútra, melyen jobb felé tartunk. Nemsokára csatlakozik hozzánk a fogadótól felvezető, az Eragon filmesei által kijavított régi bányaút. Kiérve a fák közül, padok, asztalok hívnak pihenésre. Innen gyönyörű kilátás nyílik Celldömölk házaira.
A pihenőhely mellett találjuk a Vulkánösvény első színes ismertető tábláit. Balra kanyarodó utunkat egyre magasodó sziklafalak szegélyezik, és feltárul előttünk a hatalmas bányaudvar, a Kráter lenyűgöző világa. Két oldalon égbe törő bazaltsziklák őrzik a "kaput", melyen átlépve már az egykori vulkán belsejében járunk. Szemben a hajdani lávacsatorna maradványa magasodik.
A tanösvény itt jobbra kitérőt tesz, felkapaszkodva a meredek lépcsőkön. Érdemes végigkövetnünk, a táblákat elolvasva kirajzolódik előttünk letűnt évmilliók, küzdelmes geológiai események története, és végül nemcsak láthatjuk a minket körbevevő alakzatokat, de értjük is létrejöttét.

Kilátás Celldömölk felé Továbbsétálva a Kráter legmélyebb részére juthatunk, melyről balra fel, egy változatos gyalogút vezet fel a plató peremére, a Trianoni-kereszthez. Az 1930-as években felavatott emlékmű a kemenesaljai polgárok adományaiból épült. Végigsétálva a füves platón, (egy kevés vállalkozó kedvvel, és nagy óvatossággal) megmászhatjuk a Ság hegy kontúrját messziről meghatározó két magaslatot. A laza, salakos oldalon nem könnyű feljutni, de a pazar körkilátás kárpótol a fáradságért. Tiszta időben az Alpok előhegységetitől (Schneeberg) egészen a Balaton-felvidékig körbetekinthetünk, olykor a Kis-Kárpátok is felsejlik. A közelben Celldömölköt, Kemenesalja falvait láthatjuk, tekintetünk végigkalandozhat a szőlőskerteken, és megpihenhet távolabb, a Somló és a Kis-Somlyó halmain.

Az emlékmű mellől lefelé vezető lépcsős ösvényen pár perc alatt elérjük a szintben haladó utat. Ha itt jobbra fordulva továbbmegyünk, megkerüljük a hegy tömbjét, és visszajutunk a szőlők szélére, ahol a sárga jelzésen a présházak között Bokodpuszta felé, vagy a sárga kereszten Mesteri felé túrázhatunk tovább. Nem messze innen, egy pihenőhelynél ismét lefelé tartó lépcsőket látunk. Ha követjük, rövidesen - a régi kőosztályozómű romjait elkerülve - a Sághegyi Múzeumhoz jutunk. Itt interaktív kiállítást láthatunk a hegy múltjáról, élővilágáról, történelméről. Mellette Kőpark, játszókert várja a megpihenni vágyó kirándulókat. A múzeumtól rövid lépcsőkön ereszkedhetünk le a parkolóig, ahol befejezhetjük Ság hegyi sétánkat.
Fáradalmainkat jólesően kipihenhetjük a Sághegy fogadó asztalainál, esetleg a hegy lábánál fekvő Vulkán fürdő, vagy a Mesteri fürdő vizében.

Az alábbi térkép segítségünkre lehet túráink megtervezésében (kattintsunk rá a nagyobb méret érdekében):